Bouw van windturbines in Drentse Veenkoloniën
Ventolines begeleidt opdrachtgevers bij de ontwikkeling, bouw en het beheer van duurzame energie. Zij hebben zowel ervaring op land als in het water en werken aan oplossingen voor zon-, wind- en systeemintegratieprojecten. Vanaf eind 2017 is Ventolines betrokken bij windpark DMO. Ze hebben geholpen met de aanbesteding van de windturbines, de begeleiding van alle EMC-aanpassingen (nodig vanwege de aanwezigheid van een radiotelescoop in de omgeving), de aanbesteding van de civiele en elektrische werkzaamheden en het contracteren van de betrokken partijen. Daarnaast begeleidt Ventolines ook de bouw van het windpark.
Veiligheid in alle fases van het project
“Veiligheid in élke fase van het project was daarbij van groot belang voor de opdrachtgever,” vertelt Wybe. “Tijdens een eerder project had ik al eens met Ruben van DEKRA samengewerkt. Wat me toen positief opviel is zijn vermogen om náást de mensen in het veld te staan. Om naar ze te luisteren, met ze in gesprek te gaan, te begeleiden en te adviseren, in plaats van ‘politieagentje’ te spelen. Een kwaliteit die ook van grote toegevoegde waarde was voor de bouw van Windpark DMO, omdat we te maken hadden met veel betrokkenen met elk hun eigen belang, mening en wensen. En dus belde ik Ruben op, met de vraag of hij vanuit DEKRA de veiligheidsborging van het project op zich wilde nemen.”
45 windturbines verdeeld over 50 km2
De bouw van een windpark is een complexe aangelegenheid. Er is bijvoorbeeld sprake van enorm groot materieel en dus ook van enorm grote machines. Bovendien is de bouw van een windmolenpark vaak verspreid over een uitgestrekt gebied. Hoe verplaats je het materieel en de machines op een efficiënte en veilige manier? En dan ook nog eens over grote afstanden? Vraagstukken die ook bij de bouw van Windpark DMO een rol speelden. “Het realiseren van 45 windturbines in een gebied van ruim 50 vierkante kilometer betekent dat je feitelijk te maken hebt met 45 afzonderlijke bouwlocaties, die zowel apart van elkaar als mét elkaar moeten functioneren. Je kunt je wel voorstellen dat het borgen van de veiligheid van dit project flink wat voeten in de aarde had,” vertelt Ruben.
Beheersing van interactierisico’s tussen aannemers
Niet alleen de aanwezigheid van 45 bouwplaatsen was een belangrijk aspect, ook het feit dat een groot aantal hoofdaannemers en onderaannemers actief was (soms op dezelfde bouwplaats), leverde uitdagingen op. DEKRA heeft Ventolines intensief ondersteund bij de coördinatie van de werkzaamheden van de betrokken aannemers. Wybe: “Voor het beheersen van de risico’s voortkomend uit samenvallende werkzaamheden van verschillende aannemers, hebben we naar idee van Ruben een zogenaamd SIMOPS (simultaneous operations) -overleg in het leven geroepen. Dit is een wekelijks overleg waarbij we de detailplanning van de week erna doorlopen om te kijken of en waar werkzaamheden samenvallen.
Vervolgens maken we goede afspraken om risico’s te beheersen, bijvoorbeeld door de planning aan te passen of op een andere manier te werken.”
Verkeersveiligheid, óók op de openbare weg
Nog een belangrijk onderdeel van het project: het in goede banen leiden van het verkeer. Ruben: “Omdat er sprake is van een enorm aantal (grootschalige) transporten, moeten we op veel plekken speciale voorzieningen regelen. Denk aan het leggen van extra rijplaten, het weghalen van borden en ervoor zorgen dat rotondes rechtdoor overgestoken kunnen worden. De veiligheid van openbare wegen valt eigenlijk niet onder onze verantwoordelijkheid, maar ook dit hebben we bij dit project meegepakt. Met behulp van een routeplan hebben we veel gevaarlijke situaties en mogelijke ongelukken voorkomen.”