DEKRA Audit
De kwaliteit en efficiëntie van bedrijfsprocessen garanderen en optimaliseren?
ISO 9001 certificering
Optimale kwaliteitsprocessen door een ISO 9001 audit
Wilt u zeker weten dat u het maximale uit uw kwaliteitsprocessen haalt? Een ISO 9001 certificering verhoogt de kwaliteit van uw processen en diensten. De norm daagt u uit om continue te verbeteren. DEKRA verzorgt graag de ISO 9001- audit van uw kwaliteitsmanagementsysteem (KMS). Onze experts auditen daarvoor de kwaliteitsprocessen specifiek voor uw organisatie. Zo krijgt u altijd een ISO 9001 certificering op maat.
Onze werkwijze bij een ISO 9001 audit
People Based Auditing
Een ISO 9001 certificering kunt u bij verschillende certificerende Instellingen behalen. Wat maakt DEKRA uniek? In ons auditproces hebben we altijd aandacht voor de menselijke factor. Want dankzij onze ruime ervaring weten wij; het zijn de mensen in uw organisatie die van doorslaggevend belang zijn als het gaat om invulling geven aan processen, systemen en werkwijzen. We noemen onze werkwijze
People Based Auditing
. Een werkwijze die al jarenlang hoog gewaardeerd wordt door onze certificaathouders. Het is inmiddels een standaard onderdeel binnen audits. Aspecten als gedrag en bewustwording van medewerkers zijn daarom een belangrijk uitgangspunt tijdens de ISO 9001 certificering.
Zo gaan we samen met u een stap verder dan de standaard normering. U komt te weten of uw organisatiecultuur echt aansluit op de gewenste processen. Gedrag is de bepalende factor voor succes. Met People Based Auditing krijgt u inzicht in deze factor. Hiermee gaat het kwaliteitsmanagementsysteem (nog meer) leven binnen uw organisatie en onder uw medewerkers.
People Based Auditing in de praktijk
Een ISO 9001 certificering volgens onze unieke People Based Auditing werkwijze betekent voor u en uw organisatie dat:
- onze auditoren de tijd nemen om zich te verdiepen in uw organisatie, uw specifieke wensen en behoeftes;
- u gedurende het gehele proces een vast aanspreekpunt heeft;
- we u zo goed mogelijk voorbereiden op het certificeringstraject;
- er meer bewustwording is in de kwaliteit van dienstverlening.
1. Kennismaking (optioneel)
We komen graag bij u op bezoek, of nemen contact op via Teams of de telefoon. Tijdens de ontmoeting bespreken we het proces van een ISO 9001 certificering. Hierna bereidt u uw organisatie voor op de ISO 9001 audit. U houdt eerst een interne audit. Hierin controleert u de werking van uw eigen processen.
2. Audit op uw locatie
Onze auditors houden een audit bij u op locatie. Hierin beoordelen en toetsen we de werking van de processen. We controleren of ze werken zoals beschreven in het kwaliteitsmanagementsysteem van uw organisatie. Wijken de resultaten af? Dan kan het nodig zijn om de corrigerende maatregelen daarna te toetsen.
3. Verslag en evaluatie
Onze auditors delen het auditverslag. Hierin vindt u alle resultaten van de audit.
4. ISO 9001 certificering
Na succesvolle afronding ontvangt u uw ISO 9001 certificaat. Het certificaat is drie jaar geldig.
5. Eerste vervolgaudit
Binnen een jaar houden we een vervolgaudit. Daarin beoordelen we of uw kwaliteitssysteem nog steeds werkt volgens de norm.
6. Tweede vervolgaudit
Ongeveer een jaar na de eerste vervolgaudit houden we een tweede vervolgaudit. We beoordelen opnieuw of uw kwaliteitssysteem werkt volgens de norm.
7. Hercertificering
In het derde jaar na de ISO 9001 certificering plannen we een audit voor hercertificering. Als er geen non-conformities zijn vernieuwen we het certificaat, deze is opnieuw drie jaar geldig. Na hercertificering volgt een jaarlijkse vervolgaudit.
Ontvang de belangrijkste informatie over ISO 9001 in één overzichtelijke PDF, inclusief stappenplan en checklist.
Aanvragen
Risicomanagement en de ISO 9001 certificering
Een van de belangrijkste kenmerken van ISO 9001 is de risico gebaseerde aanpak. Hierbij herkent u kansen en risico's, bepaalt u de maatregelen tegen risico's en beoordeelt u de doeltreffendheid ervan. Dit zorgt voor de gewenste resultaten voor uw kwaliteitsmanagementsysteem en de bijbehorende processen, ongeacht de grootte, bedrijfstak en oriëntatie van uw organisatie. Leer via DEKRA meer over de principes van een
KMS volgens ISO 9001.
Norm met High Level Structure
ISO 9001 heeft een bovenliggende structuur die "High Level Structure" (HLS) wordt genoemd. De norm gaat daardoor perfect samen met andere ISO-normen voor managementsystemen. Voorbeelden van deze ISO-normen zijn
ISO 14001
en
ISO 45001
. Bovendien zorgt ISO 9001 voor economische, marktgerichte, duurzame en gebruikersvriendelijke operationele processen.
Boek een gratis sessie met onze expert
Wilt u weten hoe een DEKRA uw organisatie naar een hoger niveau tilt? Wij helpen u graag verder! Vul onderstaand formulier in om in contact te komen met een expert. Bespreek tijdens een gratis online sessie samen het proces en stel al uw vragen over de ISO 9001 certificering
FAQs ISO 9001 certificering
Wat is ISO 9001 en wat houdt het in?
ISO 9001 werd in 1987 geïntroduceerd door de
Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO)
en is sindsdien een internationaal erkende norm voor kwaliteitsmanagement. Op 23 september is de huidige ISO 9001:2015 gepubliceerd. De norm definieert de eisen voor een kwaliteitsmanagementsysteem.
Wat zijn de doelstellingen van een kwaliteitsmanagementsysteem volgens ISO 9001?
Welke wijzigingen zijn er in ISO 9001:2015?
Wat houdt de invoering van de High Level Structure in voor ISO 9001?
Wat zijn de kosten van een ISO 9001 certificering?