Man en vrouw inspecteren een server-unit
DEKRA Audit

De kwaliteit en efficiëntie van uw IT-diensten garanderen en optimaliseren?

ISO 20000-1 certificering

Optimaliseer uw IT-diensten met ISO 20000-1 certificering en blijf uw concurrentie een stap voor

Een ISO 20000-1 certificering is hét bewijs dat uw IT-service managementsystemen voldoen aan internationale kwaliteitsnormen. Door deze certificering toont u aan dat uw IT-diensten betrouwbaar, efficiënt en klantgericht zijn. Ontdek hoe DEKRA uw bedrijf kan helpen bij het behalen van de ISO 20000-1 certificering en zet de volgende stap in professioneel IT-service management.

Wat is de ISO 20000-1 standaard?

De ISO 20000-1 standaard is een internationale norm voor IT-servicebeheer, ontworpen om hoogwaardige en betrouwbare IT-diensten te waarborgen. Het biedt bedrijven een gestructureerd raamwerk om hun processen te verbeteren en klanttevredenheid te verhogen. Met een ISO 20000-1 certificering van DEKRA Audit bewijst u dat uw ITSM-systemen voldoen aan strenge eisen en continu gericht zijn op optimalisatie. Het behalen van deze ISO 20000-1 certificering versterkt het vertrouwen van klanten en onderscheidt uw organisatie als een professional in IT-service management (ITSM).

Over ISO 20000-1 certificering

Wij bieden u diensten aan voor de certificering van uw ITSM volgens de internationaal erkende ISO 20000-1 norm die IT-kwaliteit meet. Naast het identificeren van ITSM-doelstellingen worden ook sleutelsegmenten zoals klanttevredenheid en de beschikbaarheid van IT-diensten evenals IT-beveiligingsmaatregelen of -capaciteiten bepaald. De ISO 20000-1 certificering schrijft voor dat de sleutelsegmenten consequent worden bewaakt en dat de bijbehorende ITSM-processen voortdurend worden verbeterd.

Bij de implementatie van IT-servicemanagement moet rekening worden gehouden met de volgende vijf ITIL-processen:
  • Dienstenstrategie: Er wordt een strategie bepaald om IT-diensten te leveren volgens de eisen van uw klanten.
  • Ontwerp van diensten: Bevordert de ontwikkeling van nieuwe en de optimalisering van bestaande IT-diensten.
  • Overdracht van dienst: IT-diensten worden dienovereenkomstig voorbereid, opgezet en uitgevoerd.
  • Werking van de dienst: Dit proces waarborgt een doeltreffende verlening van IT-diensten en vindt oplossingen voor problemen die zich kunnen voordoen.
  • Voortdurende verbetering van de dienstverlening: Door voortdurende controle kunnen optimaliseringsmaatregelen worden afgeleid en uitgevoerd om de efficiëntie en beschikbaarheid van IT-diensten te verbeteren.
ISO 20000-1 certificering in 7 stappen
1. Definitie van een ITSM-beleid en een IT-servicecatalogus
Ter voorbereiding van de certificering: definitie van ITSM-doelstellingen, selectie van IT-diensten en uitvoering van corrigerende maatregelen.
2. Interne audit en beheerscontrole
Coördinatie van de vereiste middelen en verzameling van suggesties voor verbetering van ITSM en IT-diensten.
3. Inleidend gesprek
Onderzoek van de algemene operationele auditcapaciteit.
4. Audit niveau 1
Grof onderzoek naar controleerbaarheid, beoordeling van documenten, planning van de hoofdcontrole.
5. Audit van niveau 2
Gedetailleerde inspectie van ITSM-structuur, -processen en -documentatie, meting en evaluatie van procesprestaties.
6. Post-audit (indien nodig)
Onderzoek van de bij de hoofdcontrole geconstateerde tekortkomingen.
7. Controle en hercertificeringsaudit
Verlenging van de ISO 20000-1 certificering na 1-3 jaar.
DEKRA voor ISO 20000-1 certificering
Ervaren auditors

Onze experts bieden u uitgebreide diensten die nodig zijn voor ISO 20000-1 certificering uit één hand met snelle, zeer professionele ondersteuning door ons team van competente en ervaren auditors.

Toename in eisen & transparantie

Wij zijn er om u en uw klanten te helpen in een wereld van hogere eisen en toenemende transparantie.

Laat je aanvullend certificeren

Wij bieden u de mogelijkheid om aanvullend gecertificeerd te worden volgens andere normen voor managementsystemen, zoals ISO 27001, ISO 9001 of ISO 45001.

Full service in certificering

DEKRA is door het itSMF en de Nederlandse Raad voor Accreditatie erkend als bevoegde instelling voor het leveren van een ISO 20000-1 certificatie. Naast certificering bieden we een uitgebreide serie aanvullende diensten, waaronder pre-certificering (waarbij we uw huidige managementsysteem vergelijken met de vereisten volgens de norm). Wilt u ook een certificering volgens ISO 9001 en/of ISO 27001, dan kunnen die audits eventueel gecombineerd worden.