DEKRA Audit
De kwaliteit en efficiëntie van uw IT-diensten garanderen en optimaliseren?
ISO 20000-1 certificering
Optimaliseer uw IT-diensten met ISO 20000-1 certificering en blijf uw concurrentie een stap voor
Een ISO 20000-1 certificering is hét bewijs dat uw IT-service managementsystemen voldoen aan internationale kwaliteitsnormen. Door deze certificering toont u aan dat uw IT-diensten betrouwbaar, efficiënt en klantgericht zijn. Ontdek hoe DEKRA uw bedrijf kan helpen bij het behalen van de ISO 20000-1 certificering en zet de volgende stap in professioneel IT-service management.
Wat is de ISO 20000-1 standaard?
De ISO 20000-1 standaard is een internationale
norm
voor IT-servicebeheer, ontworpen om hoogwaardige en betrouwbare IT-diensten te waarborgen. Het biedt bedrijven een gestructureerd raamwerk om hun processen te verbeteren en klanttevredenheid te verhogen. Met een ISO 20000-1 certificering van DEKRA
Audit
bewijst u dat uw ITSM-systemen voldoen aan strenge eisen en continu gericht zijn op optimalisatie. Het behalen van deze ISO 20000-1 certificering versterkt het vertrouwen van klanten en onderscheidt uw organisatie als een professional in IT-service management (ITSM).
Over ISO 20000-1 certificering
Wij bieden u diensten aan voor de certificering van uw ITSM volgens de internationaal erkende ISO 20000-1 norm die IT-kwaliteit meet. Naast het identificeren van ITSM-doelstellingen worden ook sleutelsegmenten zoals klanttevredenheid en de beschikbaarheid van IT-diensten evenals IT-beveiligingsmaatregelen of -capaciteiten bepaald. De ISO 20000-1 certificering schrijft voor dat de sleutelsegmenten consequent worden bewaakt en dat de bijbehorende ITSM-processen voortdurend worden verbeterd.
Bij de implementatie van IT-servicemanagement moet rekening worden gehouden met de volgende vijf ITIL-processen:
- Dienstenstrategie: Er wordt een strategie bepaald om IT-diensten te leveren volgens de eisen van uw klanten.
- Ontwerp van diensten: Bevordert de ontwikkeling van nieuwe en de optimalisering van bestaande IT-diensten.
- Overdracht van dienst: IT-diensten worden dienovereenkomstig voorbereid, opgezet en uitgevoerd.
- Werking van de dienst: Dit proces waarborgt een doeltreffende verlening van IT-diensten en vindt oplossingen voor problemen die zich kunnen voordoen.
- Voortdurende verbetering van de dienstverlening: Door voortdurende controle kunnen optimaliseringsmaatregelen worden afgeleid en uitgevoerd om de efficiëntie en beschikbaarheid van IT-diensten te verbeteren.
1. Definitie van een ITSM-beleid en een IT-servicecatalogus
Ter voorbereiding van de certificering: definitie van ITSM-doelstellingen, selectie van IT-diensten en uitvoering van corrigerende maatregelen.
Ter voorbereiding van de certificering: definitie van ITSM-doelstellingen, selectie van IT-diensten en uitvoering van corrigerende maatregelen.
2. Interne audit en beheerscontrole
Coördinatie van de vereiste middelen en verzameling van suggesties voor verbetering van ITSM en IT-diensten.
Coördinatie van de vereiste middelen en verzameling van suggesties voor verbetering van ITSM en IT-diensten.
3. Inleidend gesprek
Onderzoek van de algemene operationele auditcapaciteit.
Onderzoek van de algemene operationele auditcapaciteit.
4. Audit niveau 1
Grof onderzoek naar controleerbaarheid, beoordeling van documenten, planning van de hoofdcontrole.
Grof onderzoek naar controleerbaarheid, beoordeling van documenten, planning van de hoofdcontrole.
5. Audit van niveau 2
Gedetailleerde inspectie van ITSM-structuur, -processen en -documentatie, meting en evaluatie van procesprestaties.
Gedetailleerde inspectie van ITSM-structuur, -processen en -documentatie, meting en evaluatie van procesprestaties.
6. Post-audit (indien nodig)
Onderzoek van de bij de hoofdcontrole geconstateerde tekortkomingen.
Onderzoek van de bij de hoofdcontrole geconstateerde tekortkomingen.
7. Controle en hercertificeringsaudit
Verlenging van de ISO 20000-1 certificering na 1-3 jaar.
Verlenging van de ISO 20000-1 certificering na 1-3 jaar.
Full service in certificering
DEKRA is door het itSMF en de Nederlandse Raad voor Accreditatie erkend als bevoegde instelling voor het leveren van een ISO 20000-1 certificatie. Naast certificering bieden we een uitgebreide serie aanvullende diensten, waaronder pre-certificering (waarbij we uw huidige managementsysteem vergelijken met de vereisten volgens de norm). Wilt u ook een certificering volgens ISO 9001 en/of ISO 27001, dan kunnen die audits eventueel gecombineerd worden.