Sinds 1925
Geschiedenis van DEKRA
De geschiedenis van DEKRA begint met de auto: In 1925 werd in Berlijn de Duitse Vereniging voor toezicht op motorvoertuigen opgericht. Vanaf dat moment is DEKRA toezicht gaan houden op veiligheid. Aanvankelijk ging de aandacht vooral uit naar technische veiligheid - vooral in de automobielsector. Nu, als de grootste niet-beursgenoteerde deskundigenorganisatie, heeft DEKRA haar activiteiten uitgebreid naar vele uiteenlopende aspecten van het dagelijks leven "op de weg, op het werk en thuis". Naast analoge functionele veiligheid zet DEKRA zich ook volledig in voor digitale veiligheid in een verbonden wereld - op vijf continenten. Want veiligheid kent geen grenzen. Lees meer over de geschiedenis van DEKRA en de belangrijkste mijlpalen van de afgelopen jaren in de interactieve tijdlijn.
1925-1935 – Het begin
1925–1929
In 1924 ontwikkelt de fabrikant Hugo Stinnes het idee van een vrijwillige technische controledienst voor motorvoertuigen. Het idee werd op 30 juni 1925 verwezenlijkt met de oprichting van de Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein (Duitse vereniging voor toezicht op motorvoertuigen) in Berlijn. Het doel van de vereniging is haar leden, zoals expediteurs, te ondersteunen met alle nodige informatie over auto's. Het is voor Stinnes niet mogelijk om de verdere uitvoer van zijn idee mee te maken - hij overlijdt in april 1924. DEKRA 's eerste diensten omvatten technische tests en advies voor leden. In dit vroege stadium worden ook de eerste taxaties voor rechtbanken en verzekeringsmaatschappijen opgesteld.
In 1924 ontwikkelt de fabrikant Hugo Stinnes het idee van een vrijwillige technische controledienst voor motorvoertuigen. Het idee werd op 30 juni 1925 verwezenlijkt met de oprichting van de Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein (Duitse vereniging voor toezicht op motorvoertuigen) in Berlijn. Het doel van de vereniging is haar leden, zoals expediteurs, te ondersteunen met alle nodige informatie over auto's. Het is voor Stinnes niet mogelijk om de verdere uitvoer van zijn idee mee te maken - hij overlijdt in april 1924. DEKRA 's eerste diensten omvatten technische tests en advies voor leden. In dit vroege stadium worden ook de eerste taxaties voor rechtbanken en verzekeringsmaatschappijen opgesteld.
1930–1935
In 1930 beheert DEKRA al 79 keuringscentra en 52 taxatiecentra om de geschatte waarde van voertuigen te bepalen. Nadat de nationaalsocialisten in 1933 aan de macht komen, volgt DEKRA onder leiding van Dr. Kurt Möhring een bewust neutrale koers ten opzichte van de nationaalsocialistische staat en de nazi-partij.
In 1930 beheert DEKRA al 79 keuringscentra en 52 taxatiecentra om de geschatte waarde van voertuigen te bepalen. Nadat de nationaalsocialisten in 1933 aan de macht komen, volgt DEKRA onder leiding van Dr. Kurt Möhring een bewust neutrale koers ten opzichte van de nationaalsocialistische staat en de nazi-partij.
1936-1945 – Opkomst en ondergang
1946-1959 – Nieuw begin en economisch wonder
1960-1969 – Staatsfuncties en moderne technologie
1970-1979 – Beroepschauffeurs en onderzoek
1980-1989 – Eurotruck en apparaat veiligheid
1990-1999 – Overal en altijd
2000-2009 – Industriële inspecties en carrièreplanning
2010-2015 – Nadruk op digitalisering
2016-2019 – Cyberveiligheid en mobiliteit voor de toekomst
2020-2023 – Veilig, gezond en duurzaam
Het bedrijf dat op 30 juni 1925 in Berlijn werd opgericht als de "Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein" (Duitse vereniging voor toezicht op motorvoertuigen) werd in het dagelijks leven al snel "DEKRA" genoemd, en het eerste logo met deze afkorting volgde al snel. Het logo evolueert van letters in een driehoek, naar een baanbrekende weg, tot het huidige handelsmerk met claim. Hoewel de vorm en de kleur in het begin varieerden, is het logo een belangrijk onderscheidend kenmerk geweest op de reis van aanbieder van autokeuringdiensten naar een van 's werelds toonaangevende expert organisaties. Door de toenemende internationalisering wordt wereldwijd een uniforme één-merk-strategie gebruikt; samen met het logo draagt dit bij tot een sterk merk.
Terwijl DEKRA nog onder de regering van Oost-Duitsland werkt, krijgt zij de opdracht de diensten van het Kraftfahrzeugtechnische Amt (Motor Transport Authority) KTA uit te voeren. De medewerkers van de KTA worden overgenomen door DEKRA en elk van de nieuwe vestigingen wordt ondersteund door een West-Duitse vestiging.
Na de hereniging moet de voertuigcontrole binnen een jaar landelijk zijn geregeld en moeten de Oost-Duitse kentekenplaten van alle motorvoertuigen binnen een jaar worden vervangen. DEKRA kan deze taak onder meer dankzij mobiele inspectiebanen vervullen. Al in oktober 1991 wordt door DEKRA in Dresden de miljoenste keuringssticker in de nieuwe Duitse deelstaten afgegeven.
In 2003 opent DEKRA het Technology Center in Klettwitz (voorgrond). Het hypermoderne meet- en testlaboratorium in combinatie met de in 2017 door DEKRA aangekochte Lausitzring creëert een innovatiecentrum om de mobiliteit van de toekomst te testen.