We gebruiken cookies op onze website om de inhoud en advertenties te personaliseren, om social media functies te bieden en om het verkeer naar onze website te analyseren. Klik op "ALLES ACCEPTEREN" om optimaal gebruik te maken van onze website. Door dit te doen, stemt u in met de verwerking en het delen van uw informatie met onze social media, advertentie- en analysepartners. U kunt uw voorkeuren te allen tijde wijzigen in de
cookie instellingen
.
Een treinbeveiligingssysteem dat past binnen ERTMS
DEKRA ondersteunt Zweedse Inframanager Trafikverket bij ontwikkeling en uitrol ERTMS
03 sep 2021
In verschillende Europese landen wordt op dit moment gewerkt aan de uitrol van ERTMS. De implementatie van dit European Rail Traffic Management System leidt in veel gevallen tot de vervanging van een groot aantal treinbeveiligingssystemen. Elk voertuig- en baangebonden systeem moet afzonderlijk, maar ook in samenhang worden getest. In Zweden is inframanager Trafikverket gestart met de ontwikkeling van een treinbeveiligingssysteem dat voldoet aan de generieke Europese specificaties die soepel treinverkeer over landsgrenzen mogelijk moet maken. Als beoordelende instantie in de rol van Notified Body (NoBo), Assessment Body (AsBo) en Independent Safety Assessor (ISA) ondersteunt DEKRA Trafikverket in het gehele proces van beoordeling: van de definitie van vereiste functionaliteiten tot en met het testen en in bedrijf nemen van het systeem.
Rail expertise
DEKRA heeft een ervaren team voor het specificeren, organiseren en uitvoeren van baan-trein-integratietesten die noodzakelijk zijn voor de certificering van een component, voertuig of infrastructuur. De toepassing van gecertificeerde en vrijgegeven ERTMS/ETCS componenten biedt geen volledige garantie dat de communicatie tussen railvoertuig en infrastructuur ook daadwerkelijk leidt tot een juist werkend railverkeerssysteem. Daarom worden gedetailleerde testscenario’s ontworpen en een compleet, praktisch en efficiënt testprogramma opgezet. De DEKRA ERTMS-experts voeren het testprogramma uit in nauwe samenwerking met de leveranciers en de inframanager. Dit type testen is niet alleen verplicht voor geheel nieuwe ERTMS systemen of componenten in railvoertuigen en infrastructuur, maar ook wanneer deze systemen worden vernieuwd of geüpdatet.
Samenhang systemen en componenten
In Zweden werken twee leveranciers onafhankelijk van elkaar aan de ontwikkeling van een ERTMS dat de huidige treinbeveiligingssystemen kan gaan vervangen. Daartoe zijn twee geïsoleerde testbanen ingericht waarop beide systemen worden getest. Wanneer een generiek systeem ontwikkeld is, kan dit binnen Zweden worden uitgerold. Op dat moment komen bestaande en nieuwe systemen en componenten van veel verschillende fabrikanten bij elkaar. De onderlinge samenhang is goed gespecificeerd maar vraagt toch de nodige aandacht. DEKRA ondersteunt bij het beoordelen van de integratie en implementatie. We verzorgen de certificering van de verschillende onderdelen en systemen. Soms het gehele voertuig, de gehele baan, of het totaal, andere keren alleen een upgrade van software en/of hardware.
Unieke Volledige of gedeeltelijke test
Het certificeren van bijvoorbeeld een volledige onboard systeem in de trein gebeurd door middel van een zeer uitgebreid testprogramma. DEKRA is betrokken bij onderzoek naar de mogelijkheden om bestaande baantesten steeds meer in een lab-omgeving uit te kunnen voeren. Dit is goedkoper, leidt tot minder infraonttrekking, en zorgt ervoor dat er minder vaak ’s nachts gewerkt hoeft te worden. Daarnaast is het natuurlijk veiliger en logistiek eenvoudiger.
Diensten
Op basis van onze diepgaande kennis van Europese en nationale wet- en regelgeving (waaronder eisen met betrekking tot materieeltoelating) en de inzet van onze test- en ERTMS-experts, bieden wij de volgende diensten aan:
Opzetten van testspecificaties en testprogramma’s voor testen in het “veld” en/of in een laboratoriumomgeving
Planning (logistiek, onttrekking van materieel- en infrastructuur, ritplanning, dienstregelingen)