- Gepatenteerd proces zorgt binnen 15 minuten voor accurate resultaten
- Momenteel kunnen er 50 modellen elektrische voertuigen worden getest; eind 2022 zal dit aantal hoogstwaarschijnlijk zijn uitgegroeid tot 100
- De doelgroep bestaat aanvankelijk uit leasebedrijven en grote autodealers
De nieuwe snelle batterijtest van DEKRA wordt al door enkele zakelijke klanten gebruikt in het kader van een geavanceerd pilotproject en zal de komende maanden verder worden uitgerold. De testdienst is aanvankelijk gericht op klanten die actief zijn in de markt voor tweedehands auto’s, zoals leasebedrijven en grote autodealers. Particuliere klanten voor wie de prestatiewaarde van de batterij normaliter een geringer risico vertegenwoordigt omdat zij van de fabrieksgarantie profiteren zullen in een later stadium als doelgroep worden benaderd.
Voor de test worden de batterijkenmerken gemeten tijdens een uiterst korte testrit. “Het enige wat hiervoor nodig is, is kort optrekken over een afstand van circa 100 meter. In die tijd wordt de data uitgelezen via de diagnostische interface aan boord van het voertuig”, zegt Ulrike Hetzel.
De kennis ligt besloten in de database en het onderliggende algoritme
De essentiële knowhow ligt echter besloten in het vermogen om de meetwaarden te interpreteren. “Het proces wordt ondersteund door een uiterst geavanceerde database en een complex algoritme”, zegt het bestuurslid van DEKRA. “De kerngegevens worden vooraf vastgesteld voor elk type voertuig. Dit gebeurt op basis van testritten onder een divers scala aan omstandigheden. Dit wordt gevolgd door structurering van de data en aanvullende complexe berekeningen, waarvoor deels gebruik wordt gemaakt van artificial intelligence. Dit proces noemen we ‘parametrisatie’. Tijdens de test worden de meetresultaten beoordeeld op basis van voor het voertuigtype specifieke parameters.”
Eind 2022 staan er 100 voertuigtypen op de lijst
DEKRA kan momenteel een snelle test aanbieden voor meer dan 50 voertuigmodellen. Dit aanbod omvat volumemodellen van diverse Duitse en andere Europese fabrikanten (VW, Mercedes-Benz, BMW, Renault) en onder meer Aziatische modellen (Kia, Hyundai). “We bieden momenteel ondersteuning voor circa een derde van alle voertuigen in Duitsland die door batterijen of hybride motoren worden aangedreven, en we parametriseren voortdurend nieuwe modellen”, zegt Ulrike Hetzel. “Tegen het einde van het jaar willen we over relevante data beschikken voor nog eens 50 typen voertuigen. Daarmee zullen we dekking bieden voor ruim de helft van alle auto’s in Duitsland.”
De vraag naar mogelijkheden voor het vaststellen van de prestatiewaarde van tractiebatterijen van elektrische voertuigen zal de komende vijf jaar naar alle waarschijnlijkheid groeien. Dankzij overheidssubsidies komen er honderdduizenden voertuigen met batterijen of een hybride aandrijving op de markt. Zodra die van eigenaar wisselen, zal de prestatiewaarde van hun batterij een bijzonder relevante factor zijn voor het bepalen van hun waarde.
“Zeker als het om tweedehands auto’s gaat, zoals bij de overname van lease-auto’s, is een snelle en accurate vaststelling van de prestatiewaarde van de batterij van doorslaggevend belang voor het waarborgen van een kostenefficiënt proces”, zegt Hetzel. “Met andere methoden zou dit normaliter minstens een aantal uur in beslag nemen, of in sommige gevallen zelfs dagen. Er komen namelijk tijdrovende oplaad- en ontladingscycli bij om de hoek kijken. Het grote voordeel van deze batterijtest is dus dat we in een zeer kort bestek een uiterst betrouwbare beoordeling van de batterij kunnen bieden. Geen enkele andere marktspeler biedt een dergelijk snelle methode.”
Bijschrift:
De gepatenteerde batterijtest van DEKRA biedt een snelle en betrouwbare manier om de prestatiewaarde van een tractiebatterij in een elektrisch voertuig te bepalen. Voor de test worden bepaalde parameters van de batterij gemeten tijdens een zeer korte testrit. De werkelijke knowhow ligt besloten in een geavanceerde database en een uiterst complex algoritme.