CHAdeMO laadpaal
DEKRA Product Testing

DEKRA is als enige geaccrediteerd om tegen CHAdeMO te certificeren in Nederland

CHAdeMO charging

Snel en veilig laden met CHAdeMO

Voor het opladen van elektrische auto’s bestaan vier soorten stekkers: twee voor laden met wisselstroom (AC) en twee voor laden met gelijkstroom (DC). Elk kennen ze twee standaarden. CHAdeMO is één van de standaarden die bedoeld is voor DC-laders (snelladers). Met een CHAdeMO connector kunt u een elektrische auto opladen met gelijkstroom. DEKRA is de enige certificeringsinstelling in Nederland die mag certificeren voor CHAdeMO charging. Onze experts hebben hiervoor alle up-to-date kennis in huis.

Wat is het verschil tussen CHAdeMO en CCS?

CHAdeMO en CCS zijn de twee belangrijkste snellaadstandaarden voor elektrische voertuigen. Het verschil tussen beide ligt in hun ontwerp en toepassing. CHAdeMO, ontwikkeld in Japan, ondersteunt bidirectioneel laden, wat betekent dat de stroom zowel kan laden als ontladen, een handige optie voor energieteruglevering aan het netwerk. CCS (Combined Charging System), populair in Europa en Noord-Amerika, combineert AC- en DC-laden in één aansluiting, waardoor het compatibel is met zowel snellaad- als reguliere oplaadstations, wat flexibiliteit biedt voor diverse laadsnelheden.
Waar we in Europa dus CCS kennen als laadstandaard, is CHAdeMO de Japanse tegenhanger. Auto’s van merken als Nissan en Toyota (Japans) en Kia (Koreaans), zijn dus voorzien van een CHAdeMO charging poort en snelladers hebben een CHAdeMO connector. In Europa rijden veel Japanse en Koreaanse auto’s. Daarom wordt de CHAdeMO standaard ook hier toegepast. Op veel Europese laadplekken zijn zowel CHAdeMO charging als CCS vertegenwoordigd.

Welke versies van CHAdeMO zijn er?

CHAdeMO is een afkorting van ‘CHArge de MOve’ en is afgeleid van het Japanse ‘O cha demo ikaga desuka’. Dit betekent ‘Wat dacht je van een kopje thee?’ en verwijst naar de tijd die het kost om een auto op te laden. Sinds de start van CHAdeMO zijn er zes versies geïntroduceerd: 0.9, 1.0, 1.1, 1.2, 2.0 en 3.0. Het maximale laadvermogen hangt af van de CHAdeMO versie en van de accuspanning van de elektrische auto. Onderstaand gaan we kort in op drie CHAdeMO versies: CHAdeMO 1.1, CHAdeMO 2.0 en CHAdeMO 3.0.

CHAdeMO certificering

In Nederland is DEKRA de enige certificeringsinstantie die geaccrediteerd is voor het certificeren van CHAdeMO charging. Voordat we kunnen overgaan op de CHAdeMO certificering moet u twee andere stappen door lopen. Om toegang te krijgen tot het protocol wordt u eerst Regular Member van CHAdeMO. Hiervoor kunt u zich aanmelden op hun website . Met de informatie uit het protocol ontwikkelt u uw product. Hierna kunt u contact opnemen met DEKRA met een verzoek voor CHAdeMO certificering. We zullen u dan vragen de benodigde informatie aan te leveren, waarna we een offerte opstellen. Na akkoord hierop onderwerpen wij uw product in ons laboratorium aan de benodigde tests. Komt het door de tests heen? Dan ontvangt u een CHAdeMO certificaat.

Waarom DEKRA als uw partner in eMobility?

Bij DEKRA vindt u al uw oplossingen voor eMobility onder één dak. Naast certificering voor CHAdeMO kunt u ook een beroep op ons doen voor alle andere zaken die te maken hebben met de oplaadinfrastructuur. Denk aan normen als OCPP 1.6 en 2.0, CharIN en IEC 61851​. We testen en certificeren elektrische en mechanische veiligheid van auto’s. Hier hebben we al bijna 100 jaar ervaring mee. Met onze onafhankelijke tests zorgen wij ervoor dat u doorlopend kwaliteit kunt leveren. Wilt u een CHAdeMO certificering plannen? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.

Meer weten over compliance binnen CHAdeMO?

DEKRA blogs over eMobility