MVO Prestatieladder met 33 indicatoren

28 feb 2023 Audit

Tegenwoordig hecht een groot deel van de ondernemers waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, ofwel MVO. Het is dan ook niet meer weg te denken uit het huidige bedrijfsleven. Veel ondernemers communiceren over hun MVO-activiteiten, door er bijvoorbeeld een pagina aan te wijden op uw website. U kunt ook een stap verder gaan. Bijvoorbeeld door u in te schalen op de MVO Prestatieladder, de norm voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Op deze ladder kunt u gecertificeerd worden tegen één van de vijf niveaus. Daarvoor meten we 33 indicatoren voor maatschappelijk verantwoord ondernemen waaraan uw organisatie kan voldoen. In deze blog vindt u meer informatie over certificeren tegen de MVO Prestatieladder, de rol van People, Planet en Profit, de 33 indicatoren en de vijf niveaus van de ladder.

Certificeren tegen de MVO Prestatieladder

Met een certificaat voor de MVO Prestatieladder toont u uw prestaties rondom maatschappelijk verantwoord ondernemen objectief aan. De norm is internationaal toepasbaar. De term staat internationaal bekend als Corporate Social Responsibility (CSR). De basis ligt in ISO 26000 (maatschappelijk verantwoord ondernemen), AA1000 (stakeholdermanagement) en GRI (Global Reporting Initiative, voor duurzaamheidsverslaggeving). De MVO Prestatieladder met haar 33 indicatoren, is geïnspireerd op principes uit deze richtlijnen. ISO 26000 en de MVO Prestatieladder lijken op het eerste gezicht hetzelfde. Het verschil is, dat ISO 26000 een richtlijn is en de MVO Prestatieladder een managementsysteem. De ISO-norm is daardoor niet geschikt voor certificatie, terwijl de prestatieladder dat wel is.

De rol van People, Planet en Profit

Bij maatschappelijk ondernemen staan de drie P’s centraal:
  • People
    Hoe gaat u om met hun belangen en behoeftes? Biedt u hun veilige en gezonde werkomstandigheden?
  • Planet
    Welke effecten heeft uw organisatie op het milieu? En hoe gaat u hiermee om?
  • Profit
    De drie P’s staan met elkaar in verbinding. Door economische winst kunt u een duurzame organisatie opbouwen dat ten goede komt van People en Planet.

De 33 indicatoren van de MVO Prestatieladder

De MVO Prestatieladder kent 33 indicatoren. Deze vallen niet alleen onder één van de drie P’s, maar ook onder één van de zeven kernthema’s. Hieronder vindt u een overzicht:

    Arbeidsomstandigheden

    Eerlijk zakendoen

    1. werk en werkgelegenheid
    2.verhouding tussen werkgever en werknemer
    3. gezondheid en veiligheid
    4. opleiding, onderwijs, aard en organisatie van werk
    5. diversiteit en kansen
    13. ongewenste effecten op gemeenschap
    14. corruptie
    15. publiek beleid
    16. concurrentiebelemmerend gedrag
    17. naleving

    Mensenrechten


    Consumentenaangelegenheden

    6. strategie en beheer
    7. verbod op discriminatie
    8. vrijheid van vereniging en CAO
    9. uitbanning kinderarbeid
    10. preventie van gedwongen en verplichte arbeid
    11. beveiligingsbeleid
    12. rechten van inheemse bevolking
    18. gezondheid en veiligheid van consumenten
    19. etikettering van producten en diensten
    20. marketing communicatie
    21. privacy van klanten
    22. naleving

    Vijf niveaus

    Tijdens de beoordeling voor de MVO Prestatieladder worden de 33 indicatoren beoordeeld. Met de resultaten kunt u worden ingeschaald op één van de vijf niveaus van de MVO Prestatieladder. U bepaalt zelf op welk niveau u gecertificeerd wilt worden. Hoe hoger het niveau, hoe meer transparantie u geeft over uw manier van zakendoen. En hoe meer uw organisatie zich onderscheid van andere organisaties in de branche. Daarnaast groeit het aantal belanghebbenden waar u rekening mee houdt. Bij niveau 1 tot en met 3 spelen eerst de directe belanghebbenden, dan de indirect betrokkenen en tot slot de branche een rol. Bij niveau 4 en 5 komen daar de keten en de samenleving daarbij. Op de eerste twee niveaus ontvangt u een certificaat voor een jaar. Vanaf niveau 3 is dit drie jaar.