MVO Prestatieladder met 33 indicatoren
Tegenwoordig hecht een groot deel van de ondernemers waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, ofwel MVO. Het is dan ook niet meer weg te denken uit het huidige bedrijfsleven. Veel ondernemers communiceren over hun MVO-activiteiten, door er bijvoorbeeld een pagina aan te wijden op uw website. U kunt ook een stap verder gaan. Bijvoorbeeld door u in te schalen op de MVO Prestatieladder, de norm voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Op deze ladder kunt u gecertificeerd worden tegen één van de vijf niveaus. Daarvoor meten we 33 indicatoren voor maatschappelijk verantwoord ondernemen waaraan uw organisatie kan voldoen. In deze blog vindt u meer informatie over certificeren tegen de MVO Prestatieladder, de rol van People, Planet en Profit, de 33 indicatoren en de vijf niveaus van de ladder.
Certificeren tegen de MVO Prestatieladder
De rol van People, Planet en Profit
- People
Hoe gaat u om met hun belangen en behoeftes? Biedt u hun veilige en gezonde werkomstandigheden? - Planet
Welke effecten heeft uw organisatie op het milieu? En hoe gaat u hiermee om? - Profit
De drie P’s staan met elkaar in verbinding. Door economische winst kunt u een duurzame organisatie opbouwen dat ten goede komt van People en Planet.
De 33 indicatoren van de MVO Prestatieladder
Arbeidsomstandigheden | Eerlijk zakendoen |
1. werk en werkgelegenheid 2.verhouding tussen werkgever en werknemer 3. gezondheid en veiligheid 4. opleiding, onderwijs, aard en organisatie van werk 5. diversiteit en kansen | 13. ongewenste effecten op gemeenschap 14. corruptie 15. publiek beleid 16. concurrentiebelemmerend gedrag 17. naleving |
Mensenrechten | Consumentenaangelegenheden |
6. strategie en beheer 7. verbod op discriminatie 8. vrijheid van vereniging en CAO 9. uitbanning kinderarbeid 10. preventie van gedwongen en verplichte arbeid 11. beveiligingsbeleid 12. rechten van inheemse bevolking | 18. gezondheid en veiligheid van consumenten 19. etikettering van producten en diensten 20. marketing communicatie 21. privacy van klanten 22. naleving |