Internationale normen
In onze samenleving kunnen we niet meer zonder
normen.
Hierin staan erkende afspraken, specificaties of vereisten over een product of dienst. Er zijn bijvoorbeeld
Europese normen
die belangrijk zijn voor de Europese markt. Maar ook nationale en internationale normen. Ze dragen binnen Nederland en wereldwijd bij aan uniformiteit en duidelijkheid. Dit maakt het eenvoudiger om handel te drijven op internationaal niveau, en bevordert onderling vertrouwen.
In deze blog leest u het antwoord op de drie belangrijkste vragen rondom internationale normen:
- Wat zijn de belangrijkste internationale normen?
- Wat zijn de voordelen van internationale normen?
- Kennen internationale normen ook nadelen?
Wat zijn de belangrijkste internationale normen?
De kans is groot dat u al bekend bent met ISO (International Standardization Organization). Deze organisatie bestaat sinds 1947 en stelt normen vast voor organisaties in 163 landen. Een paar van de meest gebruikte normen zijn:
- ISO 9001, kwaliteitsmanagement. Dit is de meest bekende en meest ingezette norm. Hiermee laat u zien dat uw organisatie voldoet aan de internationale norm op het gebied van kwaliteitsmanagement.
- ISO 14001, milieumanagement. Hiermee laat u zien dat uw organisatie voldoet aan de internationale norm op het gebied van milieumanagement.
- ISO 27001, informatiebeveiliging. Hiermee laat u zien dat u voldoet aan alle eisen rondom informatiebeveiliging en dat de informatie en data binnen uw organisatie in goede handen is. Daarnaast minimaliseert u het risico op zaken als cybercriminaliteit en gegevensmisbruik.
- ISO 45001, occupational health and safety (Arbo). Bij deze norm draait het om gezond en veilig werken.
Wat zijn de voordelen van internationale normen?
Een groot voordeel van internationale normen is de erkenning die u krijgt met een certificaat. Bovendien worden ze over de hele wereld erkend en herkend. Een ander belangrijk voordeel is dat iedereen op hetzelfde niveau werkt als u met ISO-standaarden werkt. Daarnaast blijft ISO de normen ontwikkelen. Ze worden meestal eens in de vijf tot zeven jaar herzien op basis van de ontwikkelingen en feedback uit de markt.
Aan de basis van alle ISO-normen ligt de Deming cirkel. Dit staat ook wel bekend als PDCA-cyclus: plan, do, check, act. Het is een managementsysteem dat u continu verbetert met behulp van de PCDA-cyclus. Eerst bedenkt u iets, vervolgens voert u het uit, daarna controleert u het en tot slot stelt u het bij waar nodig. Daarna herhaalt de cyclus zich. De ISO-normen zorgen er zo voor dat u continu blijft verbeteren. De genoemde normen hebben dezelfde basis. Dit noemen we de High Level Structure (HLS). De eerste vier paragrafen van alle normen zijn vrijwel hetzelfde. Dit noemen we ook wel het Plug-in model. Er staat een basis of kern waar andere normen op ‘in kunnen pluggen’. Hierdoor kunt u de ISO-normen met elkaar integreren.
Kennen internationale normen ook nadelen?
Een nadeel van een internationale standaard is dat het overal moet voldoen. Of het nu voor de Chinese, Nederlandse of Duitse markt is. U moet de norm overal kunnen toepassen, en daar wil de schoen nog wel eens wringen. Internationale normen zijn namelijk niet altijd specifiek genoeg. Bedrijven kiezen daarom soms liever voor lokale normen. Het kan zelfs zover gaan, dat u als bedrijf een eigen standaard ontwikkelt.
Bedrijven kunnen ook kiezen voor een combinatie van internationale en lokale normen. Soms moet dit ook. Installatiebedrijven bijvoorbeeld, kunnen een ISO 9001 certificaat hebben, maar de markt vraagt ook de VCA (Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers) van ze. Dat is een lokale norm. Een ander voorbeeld is de automotive industrie. Daar zijn de branchegerelateerde FOCWA- en BOVAG-normen van toepassing. Daarnaast zullen deze bedrijven ook een kwaliteits- of milieumanagementsysteem hebben gebaseerd op ISO.