De opkomst van drones in de civiele sector
Een overzicht van de mogelijkheden
De markt voor drones voor civiel gebruik groeit snel. Terwijl privégebruik in het verleden in veel landen een grote drijfveer was, worden commerciële dronetoepassingen de laatste tijd steeds belangrijker. Informatie over de wereldwijde markt varieert sterk, afhankelijk van het marktonderzoeksbureau. Wat alle onderzoeken gemeen hebben, is dat de verkoop naar verwachting in de een- tot tweecijferige miljarden zal lopen en dat er tot 2030 een jaarlijkse groei van meer dan 20 procent wordt verwacht.
De voorspelde sterke toename in het gebruik van drones is te danken aan het brede scala aan potentiële toepassingen, waarvan slechts een fractie tot nu toe is gebruikt door de industrie en overheden. Of het nu gaat om landbouw, de filmindustrie, landmetingen, monitoring, onderhoud, expertises of logistiek en transport - commerciële drones bieden voordelen, zoals de volgende voorbeelden illustreren.
Ongevalsrapporten
In het geval van complexe verkeersongevallen hebben de politie of rechtbanken vaak deskundige rapporten nodig, die bijvoorbeeld ook door DEKRA worden opgesteld. "We hebben ongeveer 400 getrainde ongevallenanalisten gestationeerd in onze vestigingen. Tot hun uitrusting behoren ook drones", zegt Peter Rücker, hoofd ongevallenanalyse en ongevallenonderzoek bij DEKRA Automobil GmbH in Duitsland. Het gebruik van drones voor dit doel is al bijna tien jaar gebruikelijk. "Afhankelijk van de complexiteit van het ongeval en de aard van de plaats van het ongeval, vliegen onze collega's met een drone op een hoogte van ongeveer tien meter om verticaal naar beneden foto's te maken." In het verleden was er alleen de optie om beelden te schieten met een camera op een hoge paal of vanuit een verhoogde positie. "Dat gebeurt nu nog steeds als het bijvoorbeeld stormt of donker is, want dan zijn de toepassingsmogelijkheden van een drone sterk beperkt," zegt Rücker, "maar vaak zijn dronebeelden al voldoende." Dat bespaart tijd. Dankzij drones krijgen analisten "sneller een gedifferentieerd overzicht" van de plaats van het ongeval. Bovendien vormen de beelden de basis voor het maken van een digitaal 3D-model van de plaats van het ongeval.
Landbouw, mijnbouw en geologie
Dankzij drones kunnen steeds meer landbouwbedrijven tijdrovende inspectiereizen vermijden, die vaak toch geen goed overzicht geven. Drones kunnen worden gebruikt om te controleren waar meststoffen, water of gewasbeschermingsmiddelen nodig zijn. Zo kunnen bijvoorbeeld capsules met eitjes van een sluipwesp boven maïsvelden worden gedropt. Deze wespen azen op insecten die anders de maïs zouden aanvreten. Dankzij de drone duurt de toepassing vier minuten per hectare - zonder drone zou het vijf keer zo lang duren. Drones helpen ook om reekalfjes te redden. De jonge dieren liggen op de grond in graanvelden om zich te verstoppen als ze een brullende maaidorser horen. Maar als een drone het veld van tevoren doorzoekt, kunnen de reekalfjes gered worden.
Drones kunnen ook rotshellingen in de gaten houden. In de Alpen vinden voortdurend modder- en rotsverschuivingen plaats. Drones met georeferentie - waarvan de locatie ten opzichte van de terreinformatie tijdens het meten altijd precies bekend is - kunnen vervormingen van een helling veel sneller registreren dan mogelijk zou zijn met conventionele meettechnologie vanaf de grond. Dit maakt het mogelijk om neuralgische punten die intensieve monitoring vereisen betrouwbaarder te identificeren. Drones spelen ook een steeds grotere rol bij de beoordeling van bodemeigenschappen of afzettingen.
Civiele bescherming en veiligheid
Drones helpen de politie, brandweer, technische en humanitaire hulporganisaties en reddingsdiensten om snel een overzicht te krijgen van gevaarlijke situaties. Ze kunnen ook worden gebruikt om dicht bij de grond naar vermiste personen te zoeken en om sintels of gevaarlijke stoffen te identificeren bij brandbestrijdingsoperaties. Niet alles wat technisch mogelijk is, wordt al geïmplementeerd, maar de relevante organisaties en autoriteiten voeren realistische praktijktests uit.
Onderhoud en controle
Een enkele industriële fabriek heeft honderden meters tot tientallen kilometers aan blootliggende pijpleidingen. Exploitanten moeten veel van deze pijpleidingen regelmatig inspecteren op schade, en dat is waar drones ondersteuning bieden. Gebouwen, zonneparken, windturbines of hoogspanningslijnen kunnen op dezelfde manier worden geïnspecteerd. Naast de vraag naar herkenbare schade, zijn ook de mate van vervuiling van zonnepanelen of, in de mijnbouw, het meten van voorraden of het bepalen van productievolumes relevant. Operators profiteren van het feit dat drones niet alleen kunnen worden uitgerust met optische camera's, maar ook met infraroodcamera's, gassensoren of laserscanners. Een ander voordeel is dat activiteiten vaak niet hoeven te worden stilgelegd voor inspecties "van bovenaf", omdat het personeel zich niet in veiligheidskritieke gebieden hoeft te bevinden.
Logistiek en verkeer
In de logistiek zijn drones bijvoorbeeld interessant voor het inventariseren van grote magazijnen met hoge opslagruimtes. Ze kunnen ongebruikte of beschadigde opslagruimtes detecteren of barcodes scannen om snel en handig verkeerd gesorteerde goederen te identificeren. Ook vracht- en passagiersvervoer zullen in de toekomst profiteren van drones. Hier staat de industrie echter nog in de kinderschoenen. Er wordt al meer dan tien jaar geëxperimenteerd met vrachtdrones. Amazon, Alphabet-dochter Wing en Walmart-dochter Droneup leveren allemaal goederen door de lucht. Naar eigen zeggen heeft Amazon dit nu honderd keer met succes gedaan, Droneup 110.000 keer en Wing 330.000 keer. Het Amerikaanse bedrijf Zipline claimt al 600.000 leveringen, voornamelijk in Afrika en Australië. Concepten voor luchtruimbewaking op de lage hoogten waarop dergelijke drones zich voortbewegen, bevinden zich echter nog in een vroeg stadium en beperken het gebruik van vrachtdrones, vooral in stedelijke omgevingen.
Passagiersdrones, die technologisch nog niet zo geavanceerd zijn als vrachtdrones, zouden ook afhankelijk zijn van deze bewaking van het luchtruim. Volgens de Vertical Flight Society zijn er wereldwijd zo'n 350 bedrijven die dergelijke passagiersdrones willen ontwikkelen. Er zijn veel aankondigingen geweest voor de start van reguliere vliegoperaties, maar ze werden altijd ingehaald door de realiteit - veel durfkapitaal alleen creëert geen markt. Toch zal dit de komende jaren zeker gebeuren. In het begin zal er echter altijd een piloot aan boord moeten zijn, wat het niet gemakkelijker maakt om dergelijke passagiersdrones economisch te exploiteren. Ze hebben immers maar een paar zitplaatsen.
Drones moeten aan verschillende eisen voldoen, en getest worden op verschillende aspecten. Samen met onze vaste partners bieden wij, waar nodig, een compleet testproces. Wilt u meer weten over het testen en certificeren van drones bij DEKRA?
Meer informatie
Dit artikel is naar het Nederlands vertaald en verscheen eerder in het Engels in DEKRA Solutions magazine.